Walory miodu w diecie

Jak mawiał Hipokrates: „Dobrze, gdy pokarm jest lekiem, a lek pokarmem”. To powiedzenie bardzo trafnie oddaje znaczenie miodu w naszej diecie.

Miód należy do pokarmów łatwo przyswajalnych przez organizm ludzki. Posiada on małą zawartość sacharozy (średnio 1,3%), a zawarte w nim cukry proste szybko się wchłaniają i nie ulegają fermentacji w przewodzie pokarmowym. Dlatego jest on zdecydowanie lepiej przyswajalny od zwykłego cukru. Ma to znaczenie szczególnie w przypadku dzieci powyżej pierwszego roku życia. W miodzie są zawarte bardzo cenne dla ich rozwoju cukry, które umożliwiają rozwój w przewodzie pokarmowym znacznej liczby bakterii korzystnych dla człowieka. Chronią one dziecko przed wzdęciami i kolkami, sprzyjają wyrzynaniu się zębów oraz uniemożliwiają rozwój drobnoustrojów w organizmie dziecka.

Kolejną grupą osób którym włączenie miodu do diety jest bardzo przydatne są sportowcy i ludzie wykonujący ciężką pracę fizyczną i umysłową. Miód wzmacnia potencjał fizyczny i wytrzymałość zawodników. Spożycie go po wysiłku fizycznym bądź w przerwie zawodów umożliwia szybkie ustąpienie objawów zmęczenia i odnowę wykorzystanej wcześniej energii. Pozwala on także na podwyższenie efektywności zawodnika. Dzięki temu, że miód tak szybko uzupełnia braki energii w organizmie, prawie natychmiast usuwa uczucie obniżonej zdolności do pracy (z powodu spadku poziomu glukozy we krwi).

Miód w diecie stosowany jest także w żywieniu młodzieży szkolnej, studentów, rekonwalescentów, osób niedożywionych i ludzi starszych. U osób z niedowagą podawanie miodu zwiększa apetyt, dzięki czemu szybciej przybierają na wadze i poprawiają sobie obraz krwi. Z kolei osoby będące na diecie z powodzeniem mogą wprowadzić miód w swój nowy jadłospis, ponieważ wpływa on na przemiany metaboliczne i pracę wątroby, dostarczając w niewielkiej dawce odpowiednią ilość kalorii, która zapewnia uczucie sytości. Dla rekonwalescentów miód działa stymulująco na mięsień sercowy, odnawia komórki wątrobowe i dostarcza odpowiednią ilość kalorii bez obciążania układu pokarmowego. Osoby starsze mają obniżoną odporność na różne choroby na skutek zmniejszenia zawartości niezbędnych witamin, aminokwasów i biopierwiastków w organizmie. Miód natomiast dzięki zawartych w nim substancjach pozwala na uzupełnienie ważnych dla życia składników i łagodzi wiele wymienionych zaburzeń.

Nie powinno już nikogo dziwić, dlaczego Kubuś Puchatek tak uwielbiał miód. Ma on bowiem same zalety. Jest odpowiednim składnikiem diety zarówno dla niemowlaków, jak i osób starszych. Z jego walorów może korzystać każdy niezależnie od wieku, warto jednak zachować zdrowy rozsądek w raczeniu się tym przysmakiem.

K.W.

Ten wpis umieszczono w kategorii Bez kategorii i otagowano jako , . Możesz dodać go do zakładek permalink. Dodaj komentarz lub dodaj odpowiedź (trackback): Trackback URL.

Jeden Komentarz

  1. Opublikowano 24 grudnia 2012 at 10:02 | Permalink

    Rafał pisze:troszeczkę nie jest to d końca prawdziwe , piweonaż po większym wysiłku apetytu nie ma , a jedyne czego organizm pożąda to rf3żnorodne napoje ćwiczę dużo np. siłownia, piłka nożna, boks lecz zamiast tyć to stoję wagowo w tym samym miejscu a czasami nawet chudnę . Więc sam do końca nie wiem w czym tkwi problem

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany i nie będzie rozpowszechniany. Wymagane pola są oznaczone *

*
*